Om nafoki.no

nafoki.no – kunstig intelligens for flerspråklige barn, unge og voksne

nafoki.no er en nasjonal satsning på kunstig intelligens for flerspråklige barn, unge og voksne. Nettsiden tilbyr prateboter drevet av KI – utviklet av NAFO i tett samarbeid med kommuner, direktorater og andre fagmiljøer. Bakgrunnen for satsningen er det store potensialet i kunstig intelligens for våre flerspråklige målgrupper. nafoki.no er en unik ressurs som kan gi individuell, fleksibel og tilgjengelig støtte på flere språk. Som nasjonal aktør ser NAFO et tydelig behov for en åpen og gratis løsning som gir flerspråklige barn, unge og voksne tilgang til språkboter – både i opplæring og kursvirksomhet, på mottak, i læretid, i NAV-tiltak, og i arbeids- og hverdagsliv. nafoki.no er laget for å støtte læring av både språk og fag. NAFO vil bidra til trygg, ansvarlig og inkluderende bruk av kunstig intelligens på alle læringsarenaer – og vi mener det er vårt samfunnsoppdrag.

Vi ønsker å takke alle kommuner som har bidratt i utviklingsarbeidet. Språkbotene er et resultat av tett samarbeid, erfaringsdeling og samskaping. Vi setter også stor pris på det gode samarbeidet med direktoratsnivået. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) har finansiert involvering av praksisfeltet i KI-løsningen for voksne. HK-dir og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har bidratt aktivt inn i utviklingsarbeidet.

nafoki.no er under utvikling. Løsningen for voksne ble lansert i november 2025. Det er planlagt lansering av KI-boter for elever i grunnskolen og videregående opplæring i 2026.

Kontakt oss gjerne om du har noen tilbakemeldinger eller spørsmål på ki-nafo@oslomet.no

Prosjektgruppen på NAFO fra 2023 til i dag

  • Bjørn Teistung
  • Eli Rugaard
  • Helene Aarem
  • Kevin Utap
  • Kjetil Roppestad
  • Ye Cai

Utviklingsgruppen for voksenopplæringsløsningen

  • Alexander Kristoffersen Lykke, førsteamanuensis ved OsloMet
  • Andreas Vollan, lærer ved Johannes læringssenter
  • Ellen Engebretsen, lærer og prosjektleder ved Oslo VO Helsfyr
  • Gaute Thøgersen, IT-rådgiver ved Norskskolen i Larvik
  • Hege Elsebutangen Nome, seniorrådgiver ved IMDi
  • Ine Jørvum, lektor ved Glemmen VGS
  • Ingvild Røed Sletten, seniorrådgiver ved HK-dir
  • Jan Eirik Paulsen, faglærer og prosjektleder ved Glemmen VGS
  • Lena Lillestøl, lærer ved vaksenopplæring og integrering i Volda kommune
  • Maria Skotheim, seniorrådgiver ved HK-dir
  • Tone Brekke Melzer, lektor ved Bærum kommunale voksenopplæringssenter

Utviklingsgruppen for grunnskoleløsningen

  • Zynthia Vanessa Galdos Del Aquila, Landvik skole
  • Eyvind Odland, Kleppestø barneskole
  • Karianne Nilsen Aarberg, Kleppestø barneskole
  • Mona G. Sørensen, Børsa skole
  • Halvor Hansen Høvring, Johannes læringssenter
  • Eirik Sanne Hardersen, Språksenteret
  • Vibeke Quemere, Smestad skole
  • Kaziwa Kandili, Trosterud skole
  • Torill Heimdal Lavoll, Setermoen skole
  • Weronika Langiewics-Glesne, Vestfossen barneskole
  • Therese Storvik, Bingsfoss Ungdomsskole
  • Vibeke Kvam, Marienlyst skole
  • Elena Nilsen, Slettebakken skole
  • Denise Cristina Gudmundsen, Johannes læringssenter

Utviklingsgruppen for yrkesfag – elektro og datateknologi

  • Birgitte Skjørshammer Wang, avdelingsleder ved Rud VGS
  • Ernst Magnus Johansson, lærer ved Rud VGS
  • Gard Ola Kristoffersen, lærer ved Rud VGS
  • Jarle Håvik, avdelingsleder ved Rud VGS
  • Kjersti Skappel Price, universitetslektor ved OsloMet
  • Lasse Hermansen, lærer ved Rud VGS
  • Marcus Nicolay Janson, lærer ved Rud VGS
  • Oda Martine Børresen, lærer ved Rud VGS
  • Øyvind Granborg, universitetslektor ved OsloMet
  • Svanhild Kristine Berntsen, førsteamanuensis ved OsloMet

Referansegruppen for nafoki.no

  • Anna-Maria Smirnova, lærer ved Grorud skole
  • Berit Marie Nygård, seniorrådgiver ved OsloMet
  • Carl Christian Thodesen, prorektor ved OsloMet
  • Cato Aalen, lærer ved Leikanger ungdomsskule
  • Charlotte Thorsteinsen, seniorrådgiver ved HK-dir
  • Denise Cristina Gudmundsen, tospråklig lærer ved Johannes læringssenter
  • Dragana Surkalovic, førsteamanuensis ved OsloMet
  • Ellen Engebretsen, prosjektleder ved Oslo VO Helsfyr
  • Ernst Magnus Johansson, digitalpedagog og lærer ved Ruud VGS
  • Gaute Thøgersen, IT-rådgiver ved Larvik læringssenter
  • Gøril Lunde-Bergersen, spesialkonsulent ved opplæringskontoret for helse- og oppvekstfag i Oslo
  • Hege Elsebutangen Nome, seniorrådgiver ved IMDi
  • Ingvild Røed Sletten, seniorrådgiver ved HK-dir
  • Jardar Leira, produktområdeleder ved SIKT
  • Joke Dewilde, professor ved UiO
  • Kari Mari Jonsmoen, professor ved OsloMet
  • Kari Olstad, seniorrådgiver ved Fleksibel utdanning Norge
  • Lars Kvenshagen Gimse, seniorrådgiver ved Udir
  • Lars Nordmo, seniorrådgiver ved Udir
  • Linn Renate Røyset, lektor ved Ulstein ungdomsskule
  • Maria Skotheim, seniorrådgiver ved HK-dir
  • Marianne Hagelia, førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold
  • Marthe Johanne Moe, læremiddelansvarlig ved NDLA
  • Natali Segui Schimpke, fagmiljøkoordinator ved Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen
  • Odin Nøsen, rådgiver for skole i Randaberg kommune
  • Olaug Strand, førsteamanuensis ved Nasjonalt lesesenter UiS
  • Runa Eugenie Røttereng Greiner, stipendiat ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning NTNU
  • Sondre Rødstad-Tollefsen, læringsdesigner ved OsloMet
  • Terje Pedersen, lærer ved Kleppesto ungdomsskole
  • Tone Brekke Melzer, lærer ved Bærum kommunale voksenopplæringssenter
  • Vigdis Arnesen, seniorrådgiver i Språkrådet

Hei! 👋 Har du 2 minutter til å hjelpe oss med å forbedre nafoki?